سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 90/9/25 | 4:31 عصر | نویسنده : بابک استقلالی

استقلال، تاکتیکی باخت

خیلی وقتها هم پیش می آید که در کارت کم نگذاشته ای، تا رمق آخر زحمت کشیده ای اما...

1- خیلی وقتها هم پیش می آید که در کارت کم نگذاشته ای، تا رمق آخر زحمت کشیده ای اما خب سهمت بیشتر از ناکامی نبوده است. روزگار از این دست بازیها هم می کند با آدمیزاد. کار که بخورد به خنسی حکم سوزن گرامافون را دارد روی سینه صفحه سیاه خط دار.

قسمت استقلال در بازی خانگی مقابل صنعت نفت آبادان شکست بود اما خب باخت داریم تا باخت. اینطور می‌شود گفت که استقلال آن جوری که عوام انتظارش را داشتند نباخت.

2- توی فوتبال این سرزمین تقریبا رسم است که انتظار می‌رود استقلال یا پرسپولیس هر کدام برنده دربی باشند، بازی بعد از آن را با ناکامی پشت سر می گذارند. همیشه هم اینطور نیست اما خب غالب اوقات شاهد چنین مسأله ای هستیم. حتی به غلط این جا افتاده بین مربی و بازیکن و حتی هوادار که روی پیروزی بعد از دربی نباید حساب کرد. بازیکنان با چنین تفکری وارد میدان می شوند، مربیان از قبل انتظار عملکرد ضعیف تیم را دارند و حتی هواداران هم خود را آماده می کنند برای هضم یک ناکامی 90 دقیقه ای!

3- استقلال بازی بعد از دربی 73 را باخت، ظاهرا بر اساس همان رسم پیش گفتند آبی ها باز هم ناکامی را در چنین مسابقه‌ای تجربه کرد اما خب اگر فنی تر به قضیه نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که اوضاع طور دیگری رقم خورد. اتفاقی که پیش بینی شد رخ داد اما نه آنطور که انتظارش می رفت.

4- استقلال مقابل صنعت نفت تسلیم شد، باخت اما این شکست هیچ ربطی به دربی نداشت، یعنی از آن دست شکستها نبود که اسمش را بگذاریم "آثار تخریبی پیروزی در دربی" یک باخت بی واسطه بود که شخصیت مستقل خودش را داشت. بله باختها هم شخصیت دارند و این شخصیتشان قابل تحلیل است.

5- نکته مهم و قابل توجه در شکست استقلال این است که آبی‌ها بازی خودشان را کردند و اگر باختند به دلیل برتری تاکتیکی حریف بود، یعنی آن طور نبود که بشود استدلال کرد استقلال در باد دربی خوابیده بود و به خاطر غرور حاصل از پیروزی در دربی شکست خورد. نفتی های آبادان با هوش و منطقی بازی کردند. آن زمان که لازم بود حمله کردند و آنجا که اقتضا می کرد به دفاع مطلق روی آوردند.

6- استقلال در نیمه دوم یکی از بهترین شکلهای فوتبال هجومی در لیگ برتر را به نمایش گذاشت. سرعت آبی ها در طراحی حملات و ارجاع توپ به سمت دروازه صنعت نفت بسیار بالا بود. نیمه دوم بازی با حریف آبادانی می تواند به عنوان الگویی در زمینه بازی کاملا هجومی سرلوحه تاکتیکهای مظلومی در مسابقات پیش رو  باشد.




تاریخ : جمعه 90/9/25 | 4:26 عصر | نویسنده : بابک استقلالی

ناصرخان، زخمی که روحمان را در انزوا می خورد و می تراشد

- زاد روز ناصرخان است، بزرگ مردی که پایه گذار مکتب مردانگی و جوانمردی در تاریخ ورزش ایران مملکت شد. کسی که سبک خاصی در زندگی اش برگزیده بود و اعتقادات و عقایدش از هر چیزی برایش مهمتر بود.

 آیین جوانمردی در ورزش ایران را بنا کرد و به اسطوره ای فراموش نشدنی تبدل شد، اسطوره ای که خیل عظیم هوادارانش را داغدار کرد و به حسرتی ابدی برای آنها تبدیل شد.

امروز زادروز ناصرخان است، تولدناصر حجازی بزرگ و اساطیری.

2- صادق هدایت بوف کور را اینگونه شروع می کند: "در زندگی انسان زخمهایی هست که روح را در انزوا به آرامی می خورد و می تراشد."

پرواز بلند ناصرخان در دوم خردادماه امسال او را به اوج رساند، به آسمان رساند. در روزی که او برای همیشه از میان ما رفت، ابهت و عظمتش برای نسل امروز و آنهایی که در حیاتش به ناصرخان جفا کرده بودند، آشکار شد.

ناصر حجازی مردی بود که هرگز آنگونه که باید او نشناختیم و در مملکت خودش غریبانه زیست اما چه باشکوه رفت، پرواز آخرش را هیچکس از یاد نمی برد.

صادقانه بگویم که هنوز مرگ او را باور نکرده ام، اصلا مگر می شود ناصرخان مرده باشد؟ اسطوره ها هرگز نمی میرند یعنی حق ندارند بمیرند چون متعلق به خودشان نیستند و باید تابع این قانون باشند به همین دلیل معتقدم که ناصرخان نمرده و هرگز نمی میرد.

3- در این مدت هرگاه چشمم به عکس ناصرخان افتاده، بغض کرده ام و چشمانم خیس شده است. هرگاه یاد ناصرخان بزرگ و افسانه ای می افتم، یاد جمله اول بوف کور صادق هدایت می افتم.

برای ما عشق فوتبالی ها، ستاره های کاغذی امروز هیچ جذابیتی ندارند به جز آنهایی که مربوط به نسل گذشته اند اما هنوز در این فوتبال نفس می کشند مثل مهدوی کیا، علی کریمی و کریم باقری که خاطرات روزهای نوجوانی و جوانی مان را رقم زده اند اما ناصرخان چیزی دیگری بود.

 

عمر ما به دوران بازی اش قد نم یدهد اما در دوران بلوغ فکری مان با بزرگ مردی آشنا شدیم که رفتار و منش خاصی داشت و شیفته اش شدیم و پس از پر کشیدنش به آسمان، خاکسترنشین او شدیم. حالا ناصرخان به همان زخمی تبدیل شده که روح ما را در انزوا به آرامی می خورد و می تراشد.

4- فوتبال ما کوچک شده چون دیگر کمتر آدم بزرگی در آن یافت می شود. بزرگانش رفته اند، پرویز خان دهداری معلم اخلاق بود و رفت، خیلی های دیگر هم بودند که رفتند اما از وقتی ناصرخان رفت دیگر فوتبال خیلی کوچک شد، خیلی خیلی کوچک چون بزرگی برایش نمانده تا حرف بزند، پای حرفش بایستد و با حرف زور مقابله کند.

فوتبال ما کوچک شد ناصرخان و باعث آن تو بودی چون آخرین مردی بودی که به اندازه بزرگی خودت حرف می زدی نه به اندازه کوچک بودن روسا و مدیران، فوتبال ما زخم خورده و بیمار است و به قهقرا می رود چون دیگر بزرگی ندارد که حقایق را بگوید هرچند که وقتی تو بودی و می گفتی هم کسی گوش نمی کرد اما دلمان خنک می شد و مفتخر بودیم که دوران حیات بزرگ مردی به نام ناصر حجازی را تجربه می کنیم.

 

babaksteghlali&naser hejazi

5- تقویم زادروز ناصرخان را نشان می دهد اما تولد او بسیار فراتر از نقش بستن روی شناسنامه یا تقویم رومیزی و دیواری است. حالا در هر گوشه ای از ورزش این مملکت نشانه ای از مردانگی، جوانمردی و ایستادگی مقابل چسبیده های ورزش می بینیم، یک بار دیگر تولد ناصرخان است.

در هر روزی که فردی در گوشه ای از این مملکت برای گرفتن پست و مقام مقابل مدیران غیرورزشی کرنش نکند، تولد ناصرخان است، آیین حجازی همین بود، کرنش نکردن و حقایق را گفتن هر چند که به خودت ضربه بزند.

 

حجازی هیچگاه مقابل مسئولان و مدیران کرنش و تعظیم نکرد تا به اسطوره ای تبدیل شود و هرگز از یاد مردم نرود.

6- اهدای عضو کار بسیار بزرگی است چون یک نفر می تواند با اهدای اعضایش جان چند نفر را نجات دهد. کاری با ارزش و انسان دوستانه که هر فردی قادر به انجام آن نیست اما ناصرخان با رفتار و منش خاص خودش، به ورزش این مملکت اهدای فکر و روح کرد تا نفس حق او در ورزش دمیده شود.

ناصرخان سالها پیش روح و تفکرش را به فوتبال و ورزش ایران اهدا کرد و بدون تردید هر فردی راه او را برود، عاقبت به خیر می شود همانگونه که ناصرخان روی قلب مردم تا درگاه بهشت بدرقه شد.

7- روحت شاد و یادت گرامی ناصر خان اما بدان که در قلب ما هرگز نمی میری، هرگز.

روحت شاد و راحت پر رهرو باد ناصرخان بزرگ و اساطیری.




تاریخ : جمعه 90/9/11 | 7:35 صبح | نویسنده : بابک استقلالی

محرومیت یک جلسه‌ای جباری/ کرار تا اطلاع ثانوی محروم شد+فیلم

هافبک ملی پوش استقلال پس از انتقاداتی که علیه باشگاه و سرمربی کرد و امروز نیز

عذرخواهی نمود، یک جلسه از همراهی آبی پوشان پایتخت محروم شد.
 


به گزارش سرویس ورزشی برنا، مجتبی جباری عذرخواهی کرد و کمیته انظباطی باشگاه استقلال نیز حکم او را اعلام کرد.

طبق اعلام فتح الله زاده مدیر عامل باشگاه استقلال جباری 30 میلیون تومان جریمه و از یک بازی محروم شد. همچنین جاسم کرار نیز 15 میلیون تومان جریمه و تا اطلاع ثانوی از بازی محروم شده است.

فیلم این خبر را
اینجا ببینید.



تاریخ : جمعه 90/9/11 | 5:30 صبح | نویسنده : بابک استقلالی

استقلال با یک گل به خودی حریف پرسپولیس در جام حذفی شد+فیلم

تیم فوتبال استقلال با صعود به دور بعدی رقابت های جام حذفی، حریف پرسپولیس در

مرحله یک چهارم نهایی لقب گرفت.

 

به گزارش سرویس ورزشی برنا، در آخرین مسابقه از مرحله یک هشتم

نهایی فوتبال جام حذفی کشور تیم های استقلال و سایپا مهر کرج در

ورزشگاه آزادی و در حضور نزدیک به 300 تماشاگر به مصاف هم رفتند

که آبی پوشان به سختی و با نتیجه 1-0 حریف دسته دومی خود را

شکست دادند و گام به دور بعدی گذاشتند.


جدال دو تیم در وقت عادی برنده نداشت. در آخرین دقیقه از وقت اضافه

اول احمدی مدافع تیم سایپا مهر به اشتباه تنها گل مسابقه را وارد دروازه

تیم خود کرد تا استقلال با خوش شانسی حریف پرپسولیس در یک

چهارم نهایی شود.

میلاد میداودی گلزن قهار تیم ملی واستقلال تهران

در این بازی روح الله نعمتی بازیکن سایپا مهر در دقیقه 113 از زمین

مسابقه اخراج شد.


بدین ترتیب دو سرخابی های پایتخت برای برگزاری دربی هفتاد و سوم

باید در جام حذفی به مصاف هم بروند.



برای تماشای تنها گل استقلال اینجا را کلیک کنید.





پیچک